The Warlord Chronicles egy trilógia,
amit a BA-s szakdolgozatomhoz olvastam el szokás szerint angolul, de magyarul
is megjelent az Alexandra Kiadó gondozásában (nem olvastam magyarul, ezért
elnézést kérek, ha valamit nem úgy fordítottam, mint ahogy a regényekben
szerepel). Az első kötet (A tél királya)
fülszövege:
„…
Uther király halála után belviszályok sújtják a
druidák és keresztények lakta Britanniát. A trónon védtelen gyermekkirály,
Moldred ül. Arthur, a nagybátyja, Uther törvénytelen gyermeke csak a kisded
testőreinek egyike lehet. A hűséges, lovagias Arthurnak, akinek mindennél
fontosabb a becsület, miután megküzd a brit királyságok viszályaival, fel kell
vennie a harcot a szigetországot fenyegető rettegett germán törzsekkel is.”
(Alexandra.hu)
Maga a történet egy újabb Artúr királyos
feldolgozás. Az Artúr-monkadör amúgy is az egyik kedvencem, egyrészt mert
nagyon szeretem a régi legendákat (mitológia bolond vagyok), másrészt mert ott
van benne Merlin a nagy mágus/druida és vele együtt a természetfeletti és engem
minden érdekel, amiben mágia és természetfeletti lények vannak. De az igazi ok,
ami miatt elolvastam ezt a trilógiát a Grál volt, mert nekem ki kellett
találnom—némi konzulensi segítséggel—, hogy olyan regényeket akarok elemezni,
amikben a Grál központi szerephez jut. Bár Sir Thomas Malory Le Morte Darthur-jában (ez a régi Malory
féle helyesírás, ma már a mű Le Morte
d’Arthur címen található meg) a keresztény Szent Grált keresik, Cornwell
trilógiájában a Grál nem Krisztus kelyhe, hanem egy ősi brit isten Clydno
Eiddyn üstjéről van szó (az eredeti mitológiában nem Clydno Eiddynnek volt
üstje, hanem egy Dyrnwch nevű óriásnak, Cornwell egy kicsit átvariálta a
mitológiát), ami a Britannia szigetének tizenhárom kincsének egyike. Akkor
hogyan is lehet ez az üst a Grál? Hogy rövidre fogjam a magyarázatot: ma már
nagyon sok kutató úgy véli, hogy a Grál, mint ereklye eredetileg pogány
kultúrákban jelent meg és ezt a motívumot átvették a keresztények.
Az elején egy kicsit aggódtam, hogy nem
fog tetszeni a történet, mert majd ez is egy „tucat” átírás lesz ugyanazokkal a
klisékkel. Bevallom kellemesen csalódtam Cornwellben, mert bár ugye bizonyos
pontokat nem lehet megváltoztatni egy Artúr királyos mondában (Guinevere és
Lancelot afférja, vagy, hogy a végén Artúr meghal/Avalon szigetére kerül és
sosem tér vissza), de ezeket a kihagyhatatlan „kliséket” Cornwell teljesen más
megvilágításban tálalja. Vegyük példának Lancelotot, mindenki kedvenc lovagját,
aki hősiességéről és a Guinevere iránti tiszta szerelméről híresült el,
Cornwell verziójában egy nagyképű pojáca, aki soha egyetlen igazi csatában sem
vett részt, csak úgy tett, mintha elmenne harcolni (vagy csak kisebb, teljesen
veszélytelen összecsapásokban vett részt) közben saját magán ejtett apróbb, nem
veszélyes sebeket és a barátaival koholt történeteket terjesztett saját „hőstetteiről.”
Arról ne beszéljünk, hogy Lancelot mindig a külsejével van elfoglalva és
tükrökkel veszi körbe magát. Persze a narrátor/főszereplő Derfel mindent tud
Lancelot hazugságairól, mégse tehet ellene semmit, mert ő csak egy harcos és
nem keltheti egy herceg rossz hírét. De ne hagyjuk ki a sorból Guinevere-t sem
(ebben a trilógiában Cornwell az eredeti walesi nevét, Gwenhwyfar, használja),
aki ebben a történetben korántsem olyan erényes, mint az eredeti mondákban: nem
akar terhes lenni, mert elveszíti a gyönyörű alakját és nem csak Lancelottal
csalja meg Arthurt, hanem két másik férfival is. Igaz, ezek nem szerelmi
kapcsolatok, hanem az Ízisz istennőhöz fűződő vallási rituálé részeként történnek
meg az aktusok. Ráadásul mivel Arthurral a viszonya megromlott, ezek a rituálék
Arthur hatalmának megdöntésére irányulnak és Lancelotot, akarja királynak, mert
akkor megkaphatja mind azt a luxust, amit szeretne, mivel Arthur nem akar
király lenni. Viszont azt nem szabad elfelejteni, hogy Gwenhwyfar a kapcsolatuk
elején igenis szerette Arthurt, sőt talán végig szerette, csak elvakította a
hatalomvágy és miután Arthur ellöki magától és meg is bünteti őt, Gwenhwyfar
mindent megbán és majd később újra egy pár lesznek, de persze ehhez idő kell.
Azt nagyon értékeltem a trilógiában,
hogy Cornwell sok esetben meghagyta a szereplők walesi nevét és, hogy az olvasó
be tudja őket azonosítani, odabiggyesztette, hogy ilyen meg olyan más néven is
ismertek ezek a karakterek. Egy hatalmas plusz pont jár Cornwellnek még azért,
hogy olyan kevésbé ismert szereplőket is beleszőtt a történetbe, akiket a
modern feldolgozásokból kihagytak. Állítólag Derfel, a narrátorunk is az
elfeledett szereplőkhöz tartozik, ennek majd egyszer még utána nézek, mert
Malory-n kívül nagyon sok Artúr-legenda létezik és talán majd egyszer lesz rá
időm, hogy utánanézzek a dolgoknak.
A trilógia másik erőssége, hogy nem a
szokványos hősi, tökéletes szereplőkkel találkozunk. Minden karakter emberi és
valóságos, a maga hibáival és erényeivel. Még Arthur sem mindenható. Bizonyos
dolgok felett neki sincs hatalma és néha neki is olyan nehéz döntéseket kell
hoznia, amivel bár megakadályozza, hogy a birodalom újabb ellenséget szerezzen,
és újabb háborúba kerüljön, viszont mint magánember ez a döntése rossz és
helytelen.
A történetben természetesen helyet kap a
mágia is, de az nagyon érdekes, hogy az olvasó bizonyos esetekben nem tudja
eldönteni, hogy csak egyszerű szemfényvesztésről van-e szó, vagy igazi varázslatot
látunk. Azt már szinte a legelején megtudjuk, hogy Britanniában a rómaiak
inváziója és az új vallások megjelenése óta a régi brit istenek hatalma,
valamint maga a mágia is jelentős mértékben lecsökkent. Ahhoz pedig, hogy
Britanniába visszatérjenek az ősi istenek és régi fényében pompázzon, meg kell
találni a 13 ősi ereklyét és ezekkel egy véráldozatot is magába foglaló nagyon
bonyolult rituálét kell végrehajtani egy adott helyen és időben. Na de
kanyarodjunk vissza a mágiához. Sokszor van úgy, hogy Merlin, vagy Nimue
egyszerű trükköket vetnek be, amik mások szemében varázslatnak tűnnek, míg
vannak jelenetek, amikor tényleg varázsolnak. Az ominózus rituálé egy kész
talány, mert félig varázslatos, félig meg egyszerű szemfényvesztés. Itt
mindenki maga dönti el, hogy valójában mi játszódik le.
A vallás kiemelkedő szerepet kap a
cselekményben. Ez egy igazi átmeneti korszak Britannia szigetén, mert maga a
kereszténység még nagyon gyerekcipőben jár és a pogányok eléggé ferde szemmel
néznek a keresztényekre, és persze a rómaiaknak hála a kereszténység mellet
rengeteg más vallás is megjelent a szigeten, mint például az Ízisz istennőhöz
fűződő vallás, amit Gwenhwyfar is gyakorol. Elég vicces és egyben sokkoló is,
hogy milyen képet kapunk a korai keresztényekről, mert abszolút nem pozitív. Viszont,
ahogy én Cornwell írásából rájöttem (itt a másik Grálos trilógiájára is
gondolok, amiről majd szintén írni fogok), hogy nem az átlag hitgyakorlók és
vallási vezetők alapján kell megítélni egy vallást, hanem az egyszerű, szerény
papok és hívők azok, akik rámutatnak egy vallás jó oldalára. Bár Derfel
pogányból a történet legvégére kényszerből keresztény lesz, majd végül
szerzetes, de mégis egyfajta kis idilli képet fest arról, hogy ő hogyan is
képzeli el a keresztény hitvallást és ez nagyon tetszett.
Úgy vélem, Cornwell egy nagyszerű Artúr-feldolgozást
hozott össze és megéri elolvasni annak, aki szereti ezt a mondakört.
A
trilógia adatai:
Sorozatcím:
The Warlord Chronicles (Excalibur)
Kötetcímek:
The Winter King (A tél királya), Enemy of God (Isten ellensége), Excalibur
(Excalibur)
Kiadó:
Penguin
Kiadás
éve: 1995, 1996, 1997
Magyar
kiadó: Alexandra Kiadó
Magyar
kiadás: 2010, 2010, 2010
Értékelés:
5/5 az egész trilógiára
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése